bobos

Alla inlägg under juli 2012

Av Lena - 1 juli 2012 22:14

Nu är vi hemma igen! Härligt men så bra vi har haft det! Nästa för bra! : )

Vill skriva nu att hela detta inlägget kommer vara om New York och en massa bilder så vill man inte läsa om det så sluta läs. : )

 

Vi har bara "chillat" som mina elever skulle ha sagt! Så underbart att bara vara i New York! En fin känsla att vi var där för 5 år sen och hoppade därför över allt köande till alla "måste- turist- sevärdheter". Låter galet att säga att vi inte hann med allt som vi hade tänkte, men vi har framför allt gjort precis det som fallit oss in för stunden! : )

Ätit, druckit och shoppat! Jag älskar ju att shoppa och Fredde (kanske inte i min utsträckning men inte långt därifrån. Vissa stunder så var det han som tog täten : ). Jag kan inte beskriva i ord, känslan av att se alla maffiga entrer till affärer. En affär på manhattan var som att ta Väla och stapla det till ett 6-våningshust! Gigatiskt, högmusik och kanske 100 person som jobbade där! Ja... vad säger man när man tänker på lilla Kristianstad? JO, häftigt! Men tar ju tid att ta sig igenom hela affären vilket är ett måste! : )


Här en kort film som kanske ger en liten känsla över hur det är på Time Square.


 
Som ni hör är det någon som försöker sälja något till några turister, vilket förekom massor just här på Time Square.


Så mycket information, nyheter och reklam överallt! HD-skärmar på subway-skyltar så du de få sekunder som du stannar innan du går över vägen, får info. : )

(alla bilder ligger i miniformat, klicka på dem om du vill se dem större)

 

Vi blev glada att maten på planet var bra!

   

Ja, vi åkte från Kastrup kl. 7.45 och fick ta tåget ner dit 4.06 (tur man var excited för NY annars är jag inte människa den tiden). Vi åkte perfekt för vi landade vid 13-tiden och orkade vara vakna ända tills kl.8 pm amerikansk tid vilket gjorde att vi vände rätt på dygnet dirket! Ingen jetlag alls! : )

Vårt hotell till vänster och hotellet som låg 5 gator ner bodde vi på för 5 år sen.

      Hotel 41.

 Vår utsikt från hotellrummet. I en av de fyra hissarna. Den underbara spegeln som fanns vid hissarna. Loungen.

        

Jag kan verkligen rekommendera Paramount om man vill bo mitt i smeten. Helt nyrenoverat och modernt, ipads i lobbyn  och wi-fi och hela den biten. Nice!

Ja, hur ska jag kunna dra ner på vad jag ska berätta.... men jag gör ett försök. : )

Här är kort på lite roliga saker med just amerika:

          

Touch på allt.           Men hallå?               Eh..ja hitta en plats ja.          Hrm, hur quick??




       

Big size cookies!             Fyndig text.                     Frukt? BLÄ!          Ska vi ta ett rör? Nej, 30 st!!



Jag ville såååå gärna springa i Central Park som man sett i massor av filmer, men tyckte att 36 grader var för vamt! (bättre att shoppa i air condition : ) Men vi var ju på Nike Town i tre timmar! Yiiha! Beslutade mig för två par skor, vill ha så många! Ett par Race och ett par med barfotakänsla. Fredde handlade med skor, vi gick så mycket att converse eller flipp flopp blev för platt. Men som sagt ingen joggingtur men ett gymbesök gjorde jag en morgon. När jag bodde i USA så tränade jag på samma gymkedja. Gymmet på hotellet höll på att renoveras, därför fick man träna på gymmet eller Health club som det så fint heter, bara kul tyckte jag.

         

Ja, jag gick direkt från sängen och trände så jag ser lite trött ut! MEN det var inget mot hur det skulle kännas efteråt! Går man 15 timmar om dagen och har man då innan sprungit och styrketränat drygt en timme eh...jo det kändes hela dagen kan jag lova!


Vi besökte Ground Zero Memorial. Det var två pooler man gjort en för södra och och en för norra tornet. Runt poolerna var namnen på alla som omkom 9/11 utprintade. En fin liten minnespark. Två nya skyskrapor byggs precis runt poolerna.

                 

Där fanns en liten minnes-shop eller ja, lite fakta och sen prylar att köpa. Men kul vara att Paul Jr. från American Choppers hade gjort en riktigt cool hoj för att ära de som omkom. Där var en hjälm och en flagga med alla namnen på de som omkom.

Letterman! Vad kan jag säga?? Förra gången så kom vi inte med. Det sker genom lottning, så även de som jobbar där eller känner någon, kan inte fixa biljtter ( ja känner du Letterman kanske ha ha). Men vi gick dit och anmälde oss och de lovade som förra gången att ringa om vi kom med, men vi har ju inget amerikanskt nummer och förra gången tror jag de bara lägger ansökan åtsidan om det är extra jobb osv. Så denna gången fick vi ett nummer som vi kunde ringa och JA vi kom med! Så glada vi blev, vi satt på Junior´s och åt brunch:

Sen var det dags! Vi gick dit och när vi väl fick biljetterna så fick vi en röd prick på, inte fattade vi vad det var.

Bland kanske 400 männsikor från hela USA (och ja andra länder) köade vi in för att några i taget skulle få gå in ett rum och ladda, tjoa och jubla och komma i stämning. När vi och kanske 40 andra kom in i rummet skulle alla ställa sig till höger utom jag och Fredde. (Kan säga att ni som sett programmet vet att Letterman ibland pratar med publiken och ja gör lite vad som faller in. You never know!) Där står vi till vänster bara jag och Fredde när alla de andra tjoar och ledarna står med ryggen mot oss. Mitt i allt detta får jag och Kim Sulocki ögonkontakt! Sjukt, en liten svensk kändis mitt i allt detta. Ja i alla fall så tillslut så kommer de på att vi står där bak och ja, vi ska berätta för er varför ni har en röd prick, vi gick 20 meter från de andra så de inte skulle höra. Ja, sa killen, - Either you´re good-looking or have a great personality, I think you´ve got both. But you´ll be sitting in the front row and will definitely be caugth on camera.

Då var vi som två små glada barn!!!

       

Så sjukt häftigt att bara vara där, bandet är ju grymt och Letterman är ju Letterman. Emma Stone från nya Spiderman filmen var där.

Vi gjorde ett besök hos Rupert (Lettermans inspelningsstudio har en liten Deli (Hello Deli) runt hörnet som de brukar skämta med och så, så Rupert är ju lite kändis i programmet.

 


Några andra kändsiar vi råkade se var Matthew Broderick och Ricky Martin, han spelade i Evita.

     

Några kända saker. Kolla in streetmarket i NY, så färskt och frächt allt är!

         


På tal om frächt, jag fotade lite i affären kolla in:

       

Om man tittar noga så ligger en sparris fel...tog inte många sekunder innan den rättdes till! Så underbart att allt var så fint! : ) Detta är taget i en affär som är mycket för organiskt och ja, allt är spottless. Men att kunna köpa lösvikt och småpaket av broccoli och annat är ju kanske något för MAXI att fundera på? (Jönsson?)


The best of the best! Svårt att sätta ord på hur fint vi tycker det är att äta, vila, känna storstads-pulsen och kolla på folk i Central Park! Underbart! Tänker ofta på det!

     

         


Ett mycket gott vatten och lunch som intogs i parken.

   


Shoppingbilder. Var tvungen att fota Prada och de andra butikerna för de är så gigantiska! Vi var inte ens inne i dem! : ) Några bra affärer lite här och vara, annars nere i SOHO är det ju mysigt att shoppa, och bra shopping!

                      

Håll utskik efter ett engelskt märke som heter Superdry, fina kläder! : ) Behöver jag skriva att vi shoppade massor?? Vi åkte dit med 8 kg och hem med 46 kg! Precis så vi inte fick betala övervikt, det kallar jag känsla det! Ha ha.


Vi har ju ätit och druckit så gott, här är några få saker:

                   

Oj höll på att missa att de byggde om subwayn så vi gick av och skulle gå upp och över gatan bara och då kom vi mitt i Gaypride 2012. Maffigt! Enormt mycket människor!

   


Vi var även på bio (Fredde håller popcorn och en gigantisk large soda typ 1,2 liter på shoppingbilderna) imax har ju bättre 3D än vi. Varför inte köra samma world wide??


Ja, vi hade kunnat stanna längre, man älskar denna staden och känns sjukt att säga det men man känner sig hemma på någotvis? ha ha ja det lät inte bra... men absolut en helrolig stad och vi är så nöjda med allt!!


          

Fredde fick en liten ögoninfektion, han är ingen vampyr! : ) Fick kommentarer av Newyorkare att de trodde vi var från Kalifonien för vi såg så relaxt ut och några trodde vi var ifrån NY!? Tja, tacka och ta emot! : )

 

 Ett jättetack till Mormor, Morfar, Farmor och Farfar som passat Vilmer och Emmalisa när vi varit iväg! TACK!

Morfar fotade lite när de var ute i skogen, på en bro som heter "Slingra dig" och Skånes djurpark.

                       

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards