bobos

Alla inlägg den 25 december 2009

Av Lena - 25 december 2009 23:28

Åh, Emmalisa och jag gick upp halv 11! Det var så längesedan jag sov så länge! Vi som skulle mysa och ta det lugnt! Vilmer och Fredde hade varit uppe någon timme så de hade mysit lite.

Barnen hade fullt upp och så härligt att de kan leka ihopa! De satt hur länge som helst i stolarna som jag fixade iordning igår. Vilmer är så söt när han säger till Emmalisa att nu har de ju vars en och att hon har hans gamla och att hon får låna den! : ) Hon svarar honom med ett mmm...


Ja, jag byggde upp ett djursjukhus i Playmo som Vilmer fick igår och han satt i flera timmar och fantiserade och lekte med detta! Det är faktiskt roligt att leka med det för där är alla små tillbehör man kan tänka sig, dator, kameror, mjölk och till och med små små plåster och bandage till djuren! : )


På eftermiddagen var vi i Tyringe som vi alltid är hos Mormor och Morfar på julsdagen och äter god kalkonmiddag! : )

GamlaMomor, Morbror Pär, Moster Maria och kusinerna Sebban och Sakke var där. Sebbans tjej Ellinor var med också! : )

  

Sakke, Maria (Ellinor bakom Vilmer) Vilmer och Sebban.


   

Emmalisa!


   

Vilmer hjälper Mormor att lägga upp godis! Gissa om han gillar det??


Ännu en god middag och trevligt sällskap!

Ska nu sätt mig med min iphone och försöka ladda ner lite roliga saker! Har ju inte hunnit med det! : )

Av Lena - 25 december 2009 22:33

Idag så var det självaste julafton! Såklart hade jag några saker kvar att fixa och som tur var hade Maxi allt det jag skulle ha så det blev en snabbtur dit på morgonen!

Allt gick så bra (nästan för bra) tidmässigt och vi var klara och fixade lite, jag gjorde gröt och barnen lekte med sina klappar de fått på morgonen (de lekte inne på lekrummet yeah).


Så ja, såklart händer något  och vad hände? Jo, Emmalisa drog en julgranskula och fick med sig hela grannen som trillade över henne.

Trösta, dammsuga och fixa till. Jag hade lagt alla julklappar i högar och fixat... allt i kaos. Gröten blev bränd, så det var bara att sätta på ny.


Men vid 11 när Mormor och Morfar kom så var allt i sin ordning igen! : )


    

Jullunch!


Efter lunchen var det dags för lite julklappar:



Det är ju så nytt för Emmalisa att det bara väller in paket genom dörren! : )  

   

De blev så förväntasfulla och.....


   

...nyfikna!


   

Vad kan det vara?

  

Ingen var gladare än Vilmer!


  


Ja, massor av paket! : )TACK Mormor och Morfar för alla fina och bra paket!


  

Vilmer inviger sina nya Nikegympaskor  (så gulligt att det är shox till kids)

på hopphagen!


Till Kalle (som är ett måste på julafton) var vi i Åsum där vi skulle fira julafton i år.


Vi fikade lite när vi kom och kollade på Kalle!

Därefter var det Tomtens tur att komma! : )

   

Tre förväntasfulla och lite rädda (Tilde och Emmalisa) barn! : )

Vilmer var allt annat än rädd, han var så glad och duktig och hjälpte Tomten att dela ut klapparna!

      

Tomten och lillnissen Vilmer.


Ja, våra barn hade var så snälla, de fick massor av paket! Jag och Fredde hade också varit snälla för vi fick jättefina och bra julklappar vi med! TACK Farmor och Farfar, Arne, Henke, Jennie, Solveig och Edith! 


  

Tilde ska hjälpa Emmalisa på med sin sko.


Henke och Fredde njuter av lite glögg:

  


Vi åt ett jättegott julbord med massor av mat! Sen åt vi ris á la malta och gottebord! Vi var så mätte! Men så gott det var! : )


Vi var ute en sväng och dansade runt utegranen!

  


Henke hade koll på elden där ute:

  


Barnen var jättedukiga och lekte med några av alla deras julklappar! Det blev jättesent för barnen!

Emmalisa iklädd julklappaspyjamasen hade hittade Farmors barnvagn som hon älskar!


  


Sötaste Vilmer i Emil i Lönneberga pyjamsen satt i ett hörn på golvet (i sina gymapskor) och åt ett äpple!

  

Klockan är sent sent sent här!


  

Här är Farmor och Farfars gran. Dagen slutade nämligen som den började!

Emmalisa välte granen!


Då kände vi att nej, nu får vi åka hem! Klockan var jättesent, men barnen var hur glad och lugna som helst!


När vi kom hem så fixade vi i ordning bland alla alla saker vi fått! Fredde gjorde sig en kopp latte i kaffemaskinen han fick av mig och barnen! : ) Jag satte ihop Stokkestolen som Emmalisa fått. Vilmer hade en vit redan, så önskade vi oss en svart till Emmalisa så kunde barnen byta eftersom jag vi vill ha en vit till Emmalisa och en svart till Vilmer. Dynan som sitter på Emmalisas vita stol var det hon fick i paketkalenderna idag! Vilmer fick pennor!


  

Så fint det blev! : ) Nöjd!


Vilken fin dag! En riktig julafton! Tack alla för idag!

Av Lena - 25 december 2009 22:06

Idag så hade jag och Vilmer fullt schema!

Dagen började tidigt (för att vara jullov) vi gick upp 8 och gjorde och klara! Första stoppet var att hämta min iphone! : ) Love it!


Sen åkte jag och Vilmer och hälsade på GamlaMormor! Glömde ju kameran hemma, så klantigt av mig! GamlaMormor är ju 90½ år gammal så jag tänkte att Vilmer kunde få prata lite själv med henne! (Emmalisa var och jag var där för inte så längesen).

Så mysigt att fika hos GamlaMormor! Det är något visst med det och det ska vara precis som det alltid har varit! : ) Vilmer vet också hur det ska vara och vad det ska bjudas på! : )

GamlaMormor har en glasskål som alltid är fylld med Twistgodisar. Man måste ta varje gång man är där! Det är bara så! : ) GamlaMormor tycker att så ska det vara, och Vilmer som var glad som en speleman tog ju både en, två och tre och så gillade han ju inte någon av dem. GamlaMormor tyckte synd om Vilmer (ja, jag vet, men sådan är GamlaMormor!) Så hon hällde ut alla på bordet så Vilmer verkligen kunde se alla, och då ja, tog han en daim. Gillade han den? Nej! Så då tog GamlaMormor fram Noblesschocklad och Paradis så han fick i sig choklad! : ) Jodå han fick i sig! Jag lovar! : ) Älskar GamlaMormor!


När vi styrde bilen mot Kristianstad så hade vi en del paket kvar att fixa i stan! Så vi började på Olossons ost! Så goda saker de har där! Mycket folk, men vi kom till ganska snabbt! Det blev jättetugnt i kassen, jag hade köpt ganska mycket! Vi hade ju parkerat nästan nere vid Tivoligatan så ja, jag tänkte att jag bär det! Men det var ju lite halt så Vilmer ville hålla mig i handen så jag fick hålla kassen med bara en hand! Ja, det är de stunder att jag tänker Ah, det är klart jag klara detta! : )


Köpte bilstol, var på Systemet, Domus, Carlings och H&M! Vilmer som var jättedukigt, han frågade efter sina vantar (jag som tänkte att vi ska ju bara vara i bilen...)stackarn!

Innan jag vi gick tillbaka till bilen så köpte jag med ett Happy Meal till min duktiga son! ; ) Han blev överlycklig!

Precis när vi sätter oss i bilen så ringer min telefon och då är det en bilhandlare som jag varit i kontakt med ang. en bil. Så snabba ryck igen! Tänkte snabbt att barnen kan inte hänga med och testköra bilen med bilstolar och annat, så jag ringde Farmor och Farfar som alltid och alltid ställer de upp! TACK! Ni har många gånger tillgodo! : )


Vi körde bilen och ja, det blev den! Så vi köpte bil på lillejulafton! : )

Efter det var det snabbt hem och fixa inför middagen vi skulle ha hemma hos oss på kvällen!

Farmor, Farfar, Arne (Farmors bror) Henke, Jennie och Tilde!


Det blev Freddes varma cider och sen en franskgryta (Ha ha sökte på nätet efter en god gryta, sökte på orden gryta och vin! : ) och till efterrätt en schweizernöt glass! : )

  

Vilmer och Tilde intar juice med sked.


Emmalisa myser:

  


En lyckad dag och kväll! Hann ju med allt! När gästerna gått så satte Fredde på en julskiva och vi slog in paket! : ) Precis som det ska vara dagen innan jul!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards